Mindennapos digitális kihívások gyűjtőlistája
Gyakori, digitális világhoz kapcsolódó felhasználói kérdések gyűjtése és priorizálása jövőbeni dokumentációhoz.

"Nincs internet!; Milyen telefont ajánlanál?; Azt hogyan lehet beállítani, hogy ... ?"
Többször kapok ilyen, digitális eszközökre, szoftverekre vonatkozó kérdéseket ismerőseimtől. Jó dolog, amikor sikerül a kérdésre választ találni. A válasz néha csak egy újraindítás, van amikor több telefonvásárlásának a tapsztalatát vegyítem némi utánanézéssel, és persze a klasszikus idegpróbáló Windows troubleshootingok nélkül nem volna teljes az élet :D
Segíteni jó dolog, de a visszatérő kérdések miatt gondolkodtam rajta, hogyan lehetne ezt hatékonyabbá tenni. Az ad-hoc és visszatérő segítségnyújtás helyett szerintem hatékonyabb volna leírni a megoldási lehetőségeket. Erre építve, probléma esetén a vonatkozó részt alapul lehetne venni. Azaz lehet kéne egy jó kis dokumentáció.
Ahhoz, hogy egy ilyen doksi már a kezdetektől hasznos legyen, elkezdtem összegyűjteni és priorizálni az engem megtaláló kérdéseket. A dokumentáció témaköreire és struktúrájára vannak ötleteim, de nagyon érdekel, hogy ezek közül mire van a legnagyobb igény, és mi maradt ki.
Ha téged is megtalálnak a lentihez hasonló kérdések, vagy neked van ilyen kérdésed, nagy örömmel veszem ha megosztod velem! A kérdést anonim módon felvezetem a lenti listába. Jöhet olyan kérdés is, ami már szerepel a listában, így a gyakoriságot is látjuk.
Kérdés | Probléma jellege | Prio | Megoldás | Forrás | Említések száma |
---|---|---|---|---|---|
"Ahhh, már megint ez a 2FA" | kognitív túlterhelés | 1 | Átgondolt 2FA beállítás - dokumentáció, edukáció - miért kell | link 1 | 1 |
"Elfelejtettem a PIN kódot" | kognitív túlterhelés | 2 | PIN kód felírása, PUK kódok megőrzése, edukáció PUK kódok online elérhetőségéről | 1 | |
"Sok a fotóm, betelt a tárhely" | Digitális fotók hosszú távú menedzselése kihívás struktúrális |
2 | Felhőszolgáltatás használata | link1 | 1 |
"Milyen telefont vegyek" | piacismeret hiánya | 2 | Edukáció, guide-ok | link1 | 1 |
"Már megint újra kell igényelnem a jelszót" | személyes kiberbiztonság menedzsment | 2 | Jelszókezelő használata | 1 | |
"Elfelejtettem a jelszót" | kognitív túlterhelés | 2 | Jelszókezelő használata. Jelszólétrehozási praktikák | link1 | 1 |
"Nincs internet" | troubleshooting | 2 | Basic troubleshooting tudás és skillek | 1 | |
"Nem tudlak hívni" | troubleshooting, ismeretek digitális világról | 2 | Troubleshooting, telekommunikáció 101 | 1 | |
"Összetört a telóm, az újon nincsenek névjegyek" | strukturális | 3 | Névjegyek szinkronizálása | 1 | |
"Miért nem fordul el a kép?" | digitális írástudás, troubleshooting | 3 | Basic troubleshooting | 2 | |
"Nem tudom külföldön használni a mobilnetem" | troubleshooting, ismeretek a digitális világról | 3 | Troubleshooting, roaming működése | 1 | |
"Eltűnt a Facebookom/WhatsApp" | digitális írástudás, troubleshooting | 3 | Troubleshooting, okostelefon UI basic megértése | 1 | |
"Nem találom a rokonom személyi számát" | Szenzitív adatok menedzselése és megosztása | 3 | Átgondolt fájltárolás, szenzitív adatok megosztásáról edukáció | 1 | |
"Túl hosszú a banki megerősítő SMS-kód és nem lehet másolni" | Digitális felületek ergonómiája, rossz UX | 3 | Banki alkalmazás biztonságos használata, push értesítés | 1 | |
"Túl sok időt töltök a neten" | engagementre fókuszáló termékdesign, frictionless tech, érzelmi szükségletkielégítés | 3 | Edukáció, segítő beállítás, szoftver, tudatosság | link1 | 1 |
"Hogyan kell Zoom-on képernyőt megosztani" | digitális írástudás | 4 | Edukáció, guide-ok | 1 | |
Van egy hangulata is a listának. 😄 Aki kicsit is techiebb arcként van elkönyvelve, biztos találkozott hasonló kérdésekkel és van néhány "Ah ezt ismerem" moment.
2025.08.06 - Update: a fenti lista alapján készült dokumentációs roadmap itt található. Köszönöm az eddigi visszajelzéseket!